Instagram

torsdag 23 maj 2013

Vårrabatten 23 maj: rosor

Förra sommaren planerade jag en rejäl rosenrabatt i ett skyddat söderläge på tomten. Jag ville att den skulle gå i rosavitt och att rosorna skulle vara anpassade för vårt klimat (zon 5) så att de skulle blomma tidigt och länge samt växa sig rejält ståtliga på relativt kort tid. Valet föll på en ljusrosa klätterros (new dawn) som klarar sig bra ända upp i Tornedalen samt två buskrosor, vita Louise Bugnet och rosa Bonica. Louise Bugnet har underbara djuprosa knoppar som slår ut i stora, doftande och fyllda, vita blommor. Det är en kanadensisk korsning som utstår det mesta. Bonica är en sk modern buskros som också är mycket härdig. Den får fyllda rosa blommor i klasar som inte doftar så mycket. Alla mina rosor i den här rabatten är remonterande, vilket innebär att de blommar flera gånger under sommaren.
New dawn
Louise Bugnet
Bonica 

När björkarna har musöron ska man beskära rosorna. I år var jag lite väl entusiastisk och gick lös med sektören redan när det var knoppar på björkarna, men eftersom värmen kom så fort i år så är jag glad över att jag var ute i god tid. Jag klippte snett ovanför tredje utåtpekande ögat. Egentligen ska man klippa så att vattnet rinner bort från ögat, men min sekatör var så slö att det inte syns att jag försökte göra det.
Nåja det ser ju ut att ha kommit bra i alla fall.

Jag kalkade redan i april och nu har jag grävt ner några nävar hönsgödsel så får vi se hur det går.

Här finns bilder på Bonica och New Dawn från förra sommaren: http://mammamoplanterar.blogspot.se/2012/07/rosorna-blommar.html

Och här finns Louise Bugnet: 
http://mammamoplanterar.blogspot.se/2012/06/louise-bugnet.html

Imorgon tar jag mig an köksträdgården. 

Inga kommentarer: